20 درصد شیرخواران دچار کولیك می شوند
نوشته شده توسط : ali
کولیک یک اصطلاح کلی است برای گريه های غیرقابل کنترل کودکی که از سایر جهات سالم است.
شهرام آگاه فوق تخصصی گوارش و کبد و دانشیار دانشگاه علوم پژشکی ایران گفت:کولیک یا دل دردهای مزمن بیماری است که در کودکان 2 تا 9 ماه بسیار شایع است وتقریباً 20درصد همه شیرخواران به آن دچار می شوند.

وی با بیان اینکه معمولا این دل دردها در شب شدت بالاتری دارد گفت:این درد باعث بی خوابی در کودک شده ودر پس آن والدین بسیار آزرده می شوند.

آگاه در ادامه تصریح کرد:طبق مطالعات انجام شده شیوع این دل درد ما در جوامع صنعتی و شهرهای بزرگ بیشتر وکودکان این مناطق از این مساله رنج بیشتری می برند.

دانشیار دانشگاه،علوم پزشکی ایران در خصوص عوامل این بیماری افزود:رژیم غذایی مادر شیرده به ویژه مصرف مواد نگهدارنده،لقاح تحریک کننده و نیز استرس می تواند از علل مهم ایجاد این بیماری در کودک محسوب شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد درخصوص درمان کولیك عنوان کرد:در تمامی جوامع ، درمان این بیماری استفاده از داروهای گیاهی از جمله ترکیبات نعنا موثراست گاهی نیز با گرم کردن شکم کودک می توان به کاهش درد کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد :کودکانی که شیر خشک می خورند بیشتر مبتلا به کولیك می شوند عنوان کرد: به نظر می رسد این به علت افزایش بلع هوا در کودکانی است که شیرخشک می خورند در صورتی که کودکی که شیرمادر می خورد هوای کمتری وارد بدن او می شود،برخی ها هم علت را مواد محافظت کننده که درشیر مادر وجود دارد میدانند.

وی در پایان پاسخ به این سوال که چگونه از ایجاد کولیك جلوگیری کنیم تاکید کرد: خارج کردن هوای بلع شده در بدن کودک از طریق گرفتن آروق کودک بعد از خوردن شیر توصیه می شود.
مطالب مرتبط




:: بازدید از این مطلب : 1085
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: