بهترین کافه کتاب های تهران
نوشته شده توسط : ali
کافه کتاب ها و صاحبان شان فرصت را مهیا می کنند تا به ضیافت دانایی قدم بگذارید
این که نخستین کافه کتاب ابتکار چه کسی بود یا د رکجا به وجود آمد، چندان مهم نیست. مهم این است که امکاناتی در شهر ما وجود دارد که با استفاده از آنها می توانیم به دانسته هایمان اضافه کنیم.
مجله مهرگان نو: اگرچه برخی از ما مقاومت زیادی نسبت به مطالعه یا حتی ورق زدن کتاب داریم و از زمین و زمان برای نخواندن بهانه جور می کنیم، اما خوشبختانه برخی هستند که همه زندگی شان را پای این می گذارند تا ما را با کتاب و مطالعه آشتی دهند؛ وقت ندارید؟ دل تان می خواهد بیرون از خانه وقت بگذرانید؟ خرید حالتان را جا می آورد؟ اینها دیگر بهانه های خوبی نیستند.
 
کافه کتاب ها و صاحبان شان فرصت را مهیا می کنند تا به ضیافت دانایی قدم بگذارید. این که نخستین کافه کتاب ابتکار چه کسی بود یا د رکجا به وجود آمد، چندان مهم نیست. مهم این است که امکاناتی در شهر ما وجود دارد که با استفاده از آنها می توانیم به دانسته هایمان اضافه کنیم.
 
خوب که می بینیم، خواهیم دانست که خرید کتاب توسط مردم سرمنزل مقصود کسانی است که در حوزه فرهنگ سازی و سیاست گذاری برای مطالعه و توسعه کتابخوانی فعالیت دارند. اما حالا که بستری فراهم شده تا بدون خرید کتاب هم بتوان مطالعه کرد، چرا که نه؟
 
شهروند امروزی که کافه گردی به یکی از تفریحات اصلی اش بدل شده، خوب است کنار فنجان قهوه اش، چند ورق هم کتاب سفارش بدهد. این طوری حتی اگر توان خرید کتاب را هم نداشته باشید، باز هم انس با کتاب و مطالعه فراموش نمی شود. «کافه- کتاب گردی» پیشنهاد ما برای شماست یا آنهایی که قصد دارید کتاب خوان شان کنید.
 
این کافه کتاب برای شما رزرو شد
 
اگر ساکن تهران باشید، حتما تا به حال گذرتان به حوالی دانشگاه تهران و خیابان 16 آذر افتاده است. در یکی از کوچه های همین خیابان است که می توانید لحظاتی خود را در فرهنگ مکتوب، غرق کنید. وارد کوچه پورسینا که بشوید، همان ابتدای کوچه می توانید «کافه کراسه» را پیدا کنید. در ابتدای ورودتان با حیاتی مواجه می شوید که دل تان را می برد به فضای سنتی و دلنشین حیات های ایرانی.
 



 
حوضچه، آب نما و گلکاری های این جا اشتیاق تان را برای خواندن و البته نوشیدن یک دمنوش سنتی بیشتر می کند؛ خوشبختانه هردوی این ها را می توانید در همین کافه کنار هم داشته باشید. ولی وارد کافه کتاب کراسه می شوید، قفسه هایی از کتاب به استقبال تان می آیند.
 
قسمت اول این کافه به فروشگاه لوازم التحریر، صنایع دستی، تزیینات و... اختصاص دارد. باید از این قسمت عبور کنید تا به قسمت کافه برسید. البته در حین عبورتان می توانید کتاب مورد علاقه تان د رحوزه های دین، اخلاق، حکمت، عرفان، فقه، خانواده و... را هم برای خواندن انتخاب کنید و بر سر میزتان ببرید. این جا که می آیید، برای خواندن باید به این حوزه ها علاقه مند باشید؛ چون کتابی در حوزه های دیگر در این کافه پیدا نمی کنید.
 
عناوین کتاب ها نشان می دهد که با یک کافه کتاب مخصوص رو به رو هستید، وقتی کتاب و میز مورد علاقه تان را پیدا کردید، نوبت به سفارش تان از کافه می رسد. منوی کافه کراسه فهرست کاملی از دمنوش ها و شربت های سنتی را در اختیارتان می گذارد که اگر علاقه مند به این نوشیدنی ها باشید، گزینه های زیادی برای نتخاب دارید و شاید یکی از نکات برجسته این کافه همین باشد. البته نگران نباشید، غیر از این نوشیدنی ها، انتخاب های زیاد دیگر هم پیش روی شماست و می توانید انتخاب خاص خودتان را داشته باشید.
 
یکی از نکات برجسته این کافه و منوی آن، ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی است. شاید قرارگرفتن آب دوغ خیار و املت در کنار سالاد سزار و شنیسل مرغ در منوی این جا ترکیب جالب توجهی باشد. نگران جیب تان هم نباشید، در منوی این جا قیمت هایی می بینید که مناسب است. اگر باز هم نگران رساندن پول تان تا آخر ماه هستید، برای تان بگوییم که کافه کراسه برای تان درصدی هم تخفیف درنظر گرفته که دیگر خیال تان بابت همه چیز راحت باشد. این را هم بگوییم که با خیال راحت و بدون محدودیت زمانی می توانید مشغول خواندن کتاب و میل کردن سفارش تان شوید.
 
اگر از کتابی که انتخاب کرده اید، خوش تان آمده و می خواهید آن را داشته باشید، می توانید موقع خروج از کافه، کتاب را بخرید. به علاوه در قسمت کناری این کافه، فروشگاه حجاب برپاست که اگر خانم هستید، می توانید سری هم به این فروشگاه بزنید و شال یا روسری مورد نیازتان را بخرید. به علاوه یک روز در هفته این کافه فقط مخصوص خانم هاست و همه چیز رنگ و بوی زنانه به خود می گیرد. در این کافه آرامش، کتابخوانی، خرید، پذیرایی از خودتان و... همه و همه از شما پذیرایی می کنند.
 
 
شهر فرنگ فرهنگی
 
مسلما وقتی صحبت از کتاب باشد، حتما شهر کتاب یکی از هسته های مرجع برای این موضوع است. اگر عاشق کتاب باشید، بهشت آرزوهای تان می شود یک شهر پر از کتاب، کافی است خیابان شریعتی را تا بالاتر از خیابان مطهری بیایید؛ نبش کوچه کلاته به شهر کتاب مرکزی می رسید. جایی که مقرار است یک بعدازظهر عالی با کتاب و قهوه داشته باشیم.
 
این جا هر چیزی که لازم داشته باشید مهیاست؛ از کلی کتاب در حوزه های مختلف و کتاب های نفیس و آلبوم موسیقی گرفته تا لوازم التحریر، نوشت افزار، اسباب بازی و... اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود؛ قرار است لحظاتی در کافه کتاب این جا استراحت کنیم. وقتی همه گشت های تان را در شهر کتاب زدید، کتاب های مورد علاقه تان را خریدید و از دیدن و نفس کشیدن این همه کتاب خسته شدید، می توانید روی صندلی های «کافه شهر کتاب مرکزی» استراحت کنید، کتاب های تان را ورق بزنید و قهوه بنوشید.
 






 
اصلا اگر در انتخاب و خرید کتاب در این بین سرگردان شده اید و هنوز تصمیم نگرفته اید، عجله نکنید. می توانید گزینه های مودر علاقه تان را بردارید، به کافه بیایید، سفارش تان را صرف کنید و سر صبر و با حوصله یکی یکی کتاب ها را ورق بزنید تا بهترین را انتخاب کنید.
 
این کافه دقیقا در مرکز کتاب ها قرار گرفته و می توانید همنشینی قهوه و کتاب را به معنای واقعی حس کنید. اگر صندلی های نزدیک به پنجره را انتخاب کنید هم می توانید نمای بوستان رو به روی کافه را داشته باشید و هم نمای قفسه های لذت بخش کتاب را. البته شاید در روزهای شلوغ مجبور باشید کمی منتظر بمانید تا صندلی برای تان خالی شود، اما این انتظار به لذت نوشیدن کتاب می ارزد.
 
این را هم بگوییم که نشست های مختلف رونمایی از کتاب، آلبوم موسیقی، نقد و بررسی و... در این کافه برگزار می شود. به علاوه اگر کودک خردسال دارید هم می توانید همراه با فرزندتان در نشست های «لاک پشت پرنده» که به معرفی و قدردانی از بهترین کتاب های حوزه کودک و نوجوان هر فصل می پردازد، شرکت کنید.
 
کافی است فرم مربوط به اطلاع رسانی شهر کتاب را پر کنید تا اخبار نشست ها و مراسم های رونمایی از طریق پیامک برای تان ارسال شود. از این طریق به راحتی در جریان جلسات مختلف کافه شهر کتاب مرکزی قرار می گیرید و می توانید در برنامه ها شرکت کنید. اگر خودتان هم بخواهید برنامه فرهنگی یا نشستی برگزار کنید، می توانید هماهنگی های لازم را انجام داده و از این امکان بهره مند شوید. خیال تان از بابت نصب پرده ویدئوپروژکتور هم راحت باشد، کافه این امکان را در اختیارتان قرار می دهد.
 
 
کافه شهر فرشته ها
 
اگر آمدن به مرکز شهر و دیدن کافه شهر کتاب مرکزی برای تان مسیر نیست، سری به «کافه شهر کتاب فرشته» بزنید. میدان تجریش، نرسیده به چهارراه حسابی، این شهر کتاب را پیدا کنید و به کافه بیایید. تمام برنامه ها و امکانات شهر کتاب مرکزی در این جا هم وجود دارد، به علاوه می توانید در تمام فصول سالاز فضای حیاط استفاده کنید و قرارهای کاری خود را در فضای باز این کافه بگذارید.
 




 
دکور این کافه و سرسبزی آن، لذت کتاب خواندن را دوبرابر و آمدن به این جا را برای تان جذاب تر می کند. شهر کتاب، شهری پر از امکانات فرهنگی است که تمام نیازهای فرهنگی تان را یک جا مرتفع می کند.
 
 
هنر و قهوه در «لحظه»
 
در طول خیابان ولی عصر «عج» از خیابان طالقانی که بالاتر بیایید، مقابل ساختمان شماره 549، نوشته روی یک تخته گچی نشان می دهد که «کافه کتاب لحظه» همین جاست. از چند پله که بالا بروید، به کافه کتاب می رسید. اول به قسمت کافه وارد می شوید؛ این جا مثل اکثر کافه های دیگر تاریک نیست و دکوری روشن و سفید، نظرتان را به خود جلب می کند.
 
اگر دل تان بخواهد فقط از قسمت کافه استفاده کنید، می توانید همین جا یکی از صندلی ها را انتخاب کنید و از فضای آن لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم روی صندلی های کنار پنجره بنشینید تا منظره طولانی ترین خیابان خاورمیانه؛ یعنی همان خیان ولی عصر (عج) خودمان را هم از ارتفاع این کافه تماشا کنید. می توانید تا سفارش تان آماده شود، به اتاق کناری بروید و سری هم به قفسه کتاب ها بزنید. اگر عاشق هنر و سینما باشید، کتاب های این کافه حتما به کارتان می آید و می توانید بین 1200 عنوان کتاب هنری، چندتایی را برای خواندن انتخاب کنید.
 





 
دکور این اتاق سده و در عین حال زیباست؛ چند تابلوی عکس روی دیوار کافی است تا هم لذت بصری تان مهیا باشد و هم حواس تان از کتاب ها پرت نشود. به علاوه سکوت این جا تمرکز لازم برای خواندن را فراهم می کند.
 
مدیر داخلی این کافه معتقد است که این جا را اساسا برای کارهای فرهنگی راه اندازی کرده تا دانشجویان یا افرادی که به کارهای فرهنگی و هنری علاقه مند هستند، برای معرفی آثارشان یا شرکت در نشست های فرهنگی هزینه ای پرداخت نکنند. شاهد این ادعا هم نشست های مختلف ادبی و فرهنگی ای است که در روزهای مختلف در این کافه برگزار می شود. نمایش نامه خوانی حرفه ای و دانشجویی، نشست های تخصصی شعر و داستان، نقد و بررسی فیلم و تئاتر، نشست های معرفی کتاب و... با حضور نویسندگان و اهالی فرهنگ از جمله کارهای فرهنگی ای است که در فهرست برنامه های هفتگی این کافه وجود دارد.
 
می توانید با دوستان تان قرار وعده های خود را در این جا بگذارید و شما هم در بحث و گفت و گوهای مربوط به فیلم، تئاتر و کتاب شرکت کنید. به علاوه رونمایی از کتاب یا آلبوم موسیقی هم جزو برنامه های ویژه پنج شنبه های «کافه لحظه» است. این خبر خوب را هم بگوییم که اگر هنرمند هستید و دوست دارید نمایشگاهی از نقاشی یا عکس های خود برپا کنید، «کافه لحظه» این امکان را برای تان مهیا کرده است. می توانید کارهای هنری خود را در این جا به معرض دید بگذارید. حتما سری به این کافه بزنید؛ این جا مکانی برای گسترش فعالیت های فرهنگی، بدون صرف هزینه های اضافه است.
 
 
زمان را فراموش کن
 
اگر به شعر علاقه دارید یا دل تان کافه ای با حال و هوای شاعرانه می خواهد به «کافه کتاب نام» سر بزنید. این جا محل رفت و آمد شاعران و نویسندگان زیادی است که می توانید با آنها بحث و گفت و گو داشته باشید، لحظاتی را گوش به شعرخوانی شان بسپارید یا کتاب های شان را با امضا و دست خط خودشان داشته باشید. در خیابان کریمخان، سراغ خیابان خردمند جنوبی و کوچه یگانه را بگیرید. نبش همین کوچه «کافه کتاب نام» لحظات شاعرانه دلخواه تان را رقم می زند.
 





 
این کافه کتاب دو طبقه دارد که طبقه اول فروشگاه است و جز کتاب، وسایل فرهنگی، آلبوم های موسیقی، صنایع دستی و... نیز برای فروش دارد. این کتاب فروشی درصدی تخفیف هم برای کتاب های شعر نشر نیماژ در نظر گرفته که می توانید از این تخفیف بهره مند شوید. طبقه بالا هم که هدف اصلی این مطلب یعنی همان کافه کتاب است. می توانید کتاب مورد علاقه تان را انتخاب کنید و برای مطالعه به کافه بروید. دکور کافه هم از عناصر فرهنگی تشکیل شده و قاب عکس ها روی دیوار فضای جالبی را رقم زده است.
 
 حالا این کافه به یک پاتوق فرهنگی برای هنرمندان جوان تبدیل شده و بسیاری از این شاعران و نویسندگان، جشن امضا و رونمایی کتاب های خود را در این کافه برگزار می کنند. همین چند ماه پیش بود که بهنوش بختیاری، بازیگر و علیرضا آذر، شاعر، جشن امضای کتاب های خود را در این کافه برگزار کردند و جمعیت زیاد از جوانان علاقه مند را به این جا کشاندند. مسلما وقتی کافه ای با مدیریت چند شاعر و ترانه سرای جوان اداره شود، همه چیز بوی شعر به خود می گیرد.
 
حتما بین ترانه سراهای موفق حسین صفا، در بین غزل سرایان مطرح کاظم بهمنی و بین سپیدسرایان جوان هم بهزاد عبدی را می شناسید؛ شاعرانی که اداره کنندگان این کتاب فروشی و کافه کاتاب هستند. بعدازظهرها شاعران جوان در این کافه جمع می شوند و اشعار خود را خوانده و به گفت و گو و بحث می پردازند. شما هم می توانید در «کافه کتاب نام» زمان را فراموش کنید و به دنیای کتاب، چای و شعر سفر کنید. البته این کافه تا همین چند وقت پیش «نام»اش «فراموشی» بود.
 
 
ایستگاه صلواتی کتاب
 
آمدن به این کافه کتابهم فال است و هم تماشا؛ وقتی همه چیز مهیا باشد برای این که اوقات فراغت خوبی داشته باشید، دیگر لازم نیست برای شرکت در هر برنامه ای از این خیابان به آن خیابان بروید. «کافه کتاب اندیشه» در فرهنگسرای اندیشه این امکان را فراهم کرده که بتوانید در کنار امکانات دیگر، لحظاتی را هم با کتاب بگذرانید.
 
به جرات می توان گفت این کافه کتاب به شعار ترویج کتابخوانی عمل کرده و اگرچه در فرهنگسرای اندیشه قرار دارد، اما صاحب آن در این رابطه از سرمایه و کتاب فروشی شخصی خود استفاده می کند.
 




 
کمی پایین تر از پل سیدخندان، وارد پاک اندیشه بشوید، ساختمان فرهنگسرا را می بینید. برای رفتن به این کافه کتاب باید به طبقه بالای این فرهنگسرا مراجعه کنید. به گفته مدیر این کافه، این جا همه 365 روز سال از هشت صبح تا 10 شب باز است و می توانید بهترین استفاه از فضای آن داشته باشید؛ انگار کتاب خواندن در این کافه تعطیلی نمی شناسد.
 
نکته جلب توجه دیگر درباره این کافه کتاب این است که می توانید کتاب ها را به امانت گرفته و به منزل ببرید؛ امکانی که در کمتر کافه کتاب دیگری می بینید. خبر خوب این است که قبلا باید با پرداخت مبلغ ناچیزی، عضو این کافه کتاب می شدید تا می توانستید کتاب به امانت ببرید، اما حالا نیازی به عضو شدن هم نیست و همه این امکان را دارند.
 
کتاب های این جا از جدیدترین چاپ ها و عنوان ها تهیه می شوند و همان هایی هستند که در کتابفروشی جنب کافه وجود دارند. این کتاب فروشی، کتاب ها را برای مطالعه در اختیار مشتریان کافه قرار می دهد، اگر دل تان بخوهد می توانید کتاب را به امانت ببرید و برگردانید. یک سری از کتاب ها را هم می توانید ببرید و دوباره به این جا برنگردانید. یعنی می توانید این کتاب ها را در اماکن عمومی مثل مترو و اتوبوس بگذارید تا بقیه هم بتوانند از آن استفاده کنند.
 
مدیر کافه اسم این کار را کتاب صلواتی می گذارد و این کار دقیقا یعنی ترویج علمی کتابخوانی آن هم با هزینه شخصی. از فضای کافه هم برای تان بگوییم که دکور ساده اما زیبای این جا، برای خواندن سر ذوق تان می آورد. به علاوه 20 نوع چای، 20 نوع دمنوش و عرقیات گیاهی و...در منوی این کافه برای تان تدارک دیده شده که بتوانید اوقات خوشی داشته باشید.
 
ویژگی مهم تر این که اینترنت پرسرعت رایگان هم در این کافه وصل است که می توانید با لپ تاپ و دیگر گجت های شخصی خود از خدمات آن استفاده کنید. اگر در جلسات، نشست ها یا دوره های آموزشی فرهنگسرای اندیشه شرکت می کنید، یادتان باشد به این کافه کتاب هم سری بزنید.
 
 
آرام و صبور کتاب بنوشید
 
لابد در گذر از تقاطع بلوار کشاورز و خیابان کارگر «کتاب فروشی آمه» را دیده اید. اما اگر تا به حال وارد این کتاب فروشی نشده باشید، نمی دانید چه جای دنج و آرامی برای مطالعه برای تان مهیاست. داخل این کتاب فروشی، «کافه کتاب آمه» همه آن چه برای مطالعه نیاز دارید، آماده کرده تا بتوانید در میان این همه شلوغی یکی از خیابان های اصلی و پرهیاهوی شهرمان، آرامش را تجربه کنید.
 





 
در قسمت فروشگاه، می توانید تعدادی از کتاب های نشر آمه را مطالعه کنید و اگر به آن علاقه مند بودید، بخرید. در قسمت کافه هم کتاب هایی وجود دارد که نیاز به خرید ندارند و می توانید به طور رایگان از آن استفاده کنید. در این کافه محدودیت زمانی برای استفاده از میزها ندارید و می توانید ساعت ها با دوستان تان در فضای این کافه بحث و گفت و گو کنید.
 
گروه های بحث و گفت و گوی زیادی هم در این جا جلسات ماهانه یا هفتگی دارند که امکان شرکت در این جلسات را هم دارید. دوشنبه های هر هفته جلسه کتابخوانی، سه شنبه ها بررسی کتاب های حوزه اقتصاد، جمعه ها دو ماه یک بار جلسات گروه گپ، نشست، رونمایی از کتاب و جلسات دیگر فرهنگی و ادبی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه های مختلف برگزار می شود. اگر کودک خردسال دارید، فضای این کافه کتاب برای فرزندتان هم مفید است؛ چرا که کودکان به واسطه کتاب های مربوط به خود در این کتاب فروشی رفت و آمد دارند و حتی می توانید پیشنهاد برگزاری جلساتی برای کودکان هم به مدیر کافه بدهید؛ مدیریت این کافه کتاب از پیشنهادات و برنامه های خوب استقبال می کند.
 
دکور این کافه، فضای آرامش بخشی را فراهم کرده تا آن جا که در گفت و گو با چند نفر از مشتریان دائم این جا متوجه شدیم که آمدن به این کافه و فضای آن را به تفریح های دیگر ترجیح می دهند. محیط این کافه، شلوغ و پرازدحام نیست؛ پس با خیال راحت و سر صبر بین کتاب ها جست و جو کنید تا آن چه را که می خواهید، پیدا کنید. کتاب های این انتشارات هم با درصدی تخفیف به فروش می رسوند. قیمت منوی کافه هم آن قدر مناسب است که دیگر نیازی به تخفیف نیست و به راحتی از پس پرداخت هزینه آن بر می آیید.
 
اگر دل تان می خواهد کتاب مورد علاقه تان را در فضای آزاد و هوای تازه مطالعه کنید، حیات باصفای این کافه با میز و صندلی و تجهیزات مناسب فصل، نیازتان را برآورده می کند.
مطالب مرتبط




:: بازدید از این مطلب : 865
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: