خطرات چاقی در كودكی: علت‌ها
نوشته شده توسط : ali
مادری می‌گوید «هروقت اتاق فرزندم را تمیز می‌كردم كاغذ شكلات و سودا و چی‌توز پیدا می‌كردم.

به غیر از مسایل احساسی و اجتماعی، چاق بودن در كودكی تهدیدی جدی برای زندگی است. در اینجا هرآنچه والدین باید بدانند آورده شده است.
متلك‌ها از كلاس پنجم شروع شدند وقتی كه احمد قد 170 سانتی متر و 100كیلو وزن داشت. بچه‌ها صدایش می‌كردند «هی چاقالو!». «سایز ممه‌بندت چنده؟». مادر احمد یادش می‌آید كه پسرش هرروز با چشم گریان به خانه می‌آمد.
مادرش فكر می‌كرد كه مشكل یكهو به وجود آمده واحمد یك شبه باد كرده است. اما حالا كه به گذشته برمی‌گردد درمی‌یابد كه همه اینها نتیجه‌ی افزایش تدریجی و آرام كیلو به كیلو و عادتهای مداوم ناسالم و رایجی بوده است كه همه با هم اثر كرده اند: شكلات و نوشابه‌ی هرشب بعد از شام، عدم تمایل به ورزش به جز بوكس كامپیوتری؛ و هر روز  دكه‌‌ی  ساندویچی بعد از مدرسه در راه خانه.
مادری می‌گوید «هروقت اتاق فرزندم را تمیز می‌كردم كاغذ شكلات و سودا و چی‌توز پیدا می‌كردم. به او هشدار می‌دادم چاق می‌شی ها. اما نمی‌توانستم كنترلش كنم. تمام وقت كار می‌كردم و او هم به حرفم گوش نمی‌داد».
تحقیقات نشان می‌دهد كه به رغم بزرگسالان، افزایش درآمد خانواده عامل موثری در كاهش خطر چاقی كودكان نیست. واقعیت آن است كه تقریبا همه آسیب پذیرند – حتی پسری مثل احمد كه مادرش پزشك است و به والدین درباره خطرات چاقی كودكان مشاوره می‌دهد!
مشكل آنقدر جدی است كه متخصصان پیش بینی كرده‌اند اگر جریان فعلی ادامه پیدا كند، حدود نیمی از كودكان لاتینی‌الاصل متولد سال 2000 هم مثل بزرگسالان به دیابت دچار خواهند شد – بیماری كه اغلب مستقیما با اضافه وزن رابطه دارد. آنها هم تمایل بیشتری به ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و كلیوی نشان خواهند داد.

چه طور این اتفاق افتاد؟
جواب ساده‌ای وجود ندارد.
عامل محیط بزرگترین نقش را در این اپیدمی بازی می‌كند. جوامع برون‌شهری پیاده‌رو و پاركی كه مشوق پیاده روی باشد ندارند، و نواحی شهری هم معمولا مملو از خشونت است. بدتر از همه این كه بسیاری از مدارس سراسر كشور با حذف وقت و هزینه اضافی، كلاسهای تربیت بدنی و ساعات تفریح را كم كرده یا حذف كرده‌اند. و بعد از مدرسه هم، به گواه پدر و مادرها، كودكان با بازی‌های ویدیویی و تلویزیون و كامپیوتر اغوا می‌شوند.
و بعد مسئله غذا هم هست. در حالی كه در بعضی ایالات می‌كوشند مصرف فست فود، غذاهای بی ارزش، و نوشیدنی های شیرین را در مدارس عمومی محدود كنند، غذاهایی هم كه در ساعات ناهار در این مكان‌ها ارایه می‌شود دارای گزینه سلامت نیستند.
پس به راستی چه چیزی خطرساز است؟ كودكان چاق استعداد بیشتری برای ابتلا به آسم، كلسترول بالا، بیماری فشار خون، آپنه خواب، مشكلات ارتوپدی، افسردگی و دیابت دارند.
یك نوع بیماری قابل تامل دیابت نوع دوم است كه شیوع آن در تمام كودكان افزایش یافته است. دیابت نوع دوم كه ده سال پیش در كودكان بروز پیدا نمی‌كرد و زمانی تنها بیماری بزرگسالی به حساب می‌آمد، حالا كودكان را در معرض خطر هیپوگلیسمیا (كم شدن قند خون)، كوری، آسیبهای عصبی و دیگر مشكلات سلامت قرار می‌دهد، صرف نظر از این كه عمر كودكان را به میزان قابل توجهی كوتاهتر می‌كند.

 
مطالب مرتبط




:: بازدید از این مطلب : 1206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: